Tagasi ETBL-i avalehele

sõuvõll

sõuvõll, ka laevavõll (ingl propeller shaft, vn гребной вал), võlliliini põhiosa, mis edastab peamasina pöördemomendi tema otsa kinnitatud sõukruvile ja kannab edasi vee reaktsioonijõu (tõukejõu). Selle võtab vastu ja kannab laevakerele üle kas võlliliinil paiknev tugivõll peatugilaagri kaudu või on peatugilaager peaülekandesse või peamasinasse sisse ehitatud. Sõuvõll ulatub laevakerest välja läbi dedvudseadme, mille laagritel ta pöörleb. Kauba- ja kalalaevadel on harilikult üks sõuvõll, reisi- ja sõjalaevadel 2–4 ahtris asuvat sõuvõlli ning eriotstarbelaevadel (näiteks jäämurdjad, parvlaevad) mitu nii ahtris kui vööris paiknevat sõuvõlli. Masinaruumi ahtripoolse paigutuse või sõuelektrimootorite rakendamise korral saab kasutada pika võlliliini asemel lühikest, mis väksematel laevadel võib koosneda ainult sõuvõllist, nn sabavõllist. Reguleeritava sammuga sõukruvi labade pööramise mehaaniline või hüdrauliline juhtajam paigaldatakse õõnsa sõuvõlli sisse.

MerLe, 1996; muudetud 2012 (H. Punab)