Tagasi ETBL-i avalehele

automatiseeritud laevajõuseade

automatiseeritud laevajõuseade, peamasina ja abimehhanismide automatiseeritud juhtimis-, kontroll-, reguleerimis- ja kaitsesüsteemidega laevajõuseade. Esimesed automatiseeritud laevajõuseadmega laevad võeti kaubalaevastikus kasutusele 1960. aastate algul. Nüüdseks on osaliselt automaatjuhtimiselt, osakontrolli keskendamiselt ja peamasinate kaugjuhtimiselt mindud üle komplekssele automatiseerimisele keskarvuti kasutamisega. Kõik operatsioonid ja lülitused tehakse kas komandosillalt või keskjuhtpuldist. Laeva täielikumaks automatiseerimiseks rakendatakse peamasinate tehnilise seisundi diagnoosiseadmeid ja hulgaliselt miniarvuteid, et optimeerida navigatsioonioperatsioone ja energeetikaseadmete tööd ning juhtida lossimist ja lastimist. Automatiseeritud laevajõuseadme kasutamine on võimaldanud vähendada laeva meeskonnaliikmete arvu ja tõsta mehhanismide töökindlust, kuid nõuab kõrgemat kompetentsitaset kõigilt meeskonnaliikmetelt.

MerLe, 1996; muudetud 2012 (H. Punab)