Tagasi ETBL-i avalehele

traaler (kalapüügilaev)

Eesti Kalapüügiekspeditsioonide Baasi külmutustraaler Juhan Sütiste

Keskmine kalapüügilaev. SRTM-K tüüpi ookeani külmutustraalerid Odessa sadamas

traaler (<ingl trawler, vn траулер), kalade, kalmaaride, krevettide jms püügiks kasutatav laev, millelt põhiliselt püütakse traalnoodaga, harvemini õngega, seinnoodaga vm püünisega. Suuruse järgi eristatakse väiketraalereid (L 15–30 m; väike kalapüügilaev), keskmisi traalereid (L 30–55 m; keskmine kalapüügilaev) ja suuri traalereid (L üle 55 m). Viimaste hulka kuuluvad ka alates 1960. aastate lõpust ookeanipüügil Eestis kasutatavad supertraalerid. Traalimisviisi järgi eristatakse poorditraalereid, kus traalnoot heidetakse vette ja hiivatakse laeva poordist, ning ahtertraalereid, kus seda tehakse laeva ahtrist. Loomuse töötlemise viisi järgi eristatakse värske kala, soola- ja värske kala, külmutus- ja konserveerimistraalereid. Nüüdisaegseil traalereil on palju püügimehhanisme (nt portaalid, traalvintsid) ning kalaluure- ja navigatsiooniaparatuur (kajalood, hüdro- ja raadiolokaatorid, traalsondid).

Eesti kalamajandid püüavad Läänemerel poorditraaleritega (PTS, TB, traalpaadid), 1980. aastaist ka ahtertraaleritega. Nüüdisaja arenenud kalandusriikides ehitatakse põhiliselt poolautomatiseeritud tööoperatsioonidega keskmiseid ja väiketraalereid. Suurte traalerite kasutamist laiendab järjekindlalt ainult Venemaa.

Esimese kalatraaleri (Nikolai, hilisem Saaremaa) tõid Eestisse vennad Malahhovid, sellega käidi Jäämeres tursapüügil. Laev uppus koos laevaperega 1921 Petrogradi lähedal.

Vaata ka seotud artikleid

MerLe, 1996