Tagasi ETBL-i avalehele

Ruhnu sadam

Sadama keskpunkti koordinaadid:
  laius 57°46,8´N
  pikkus 23°16,3´E
Veeala üldpindala 2,56 ha
Maa-ala üldpindala 4,1 ha

Ruhnu sadam, ka Ringsu sadam, asub Ruhnu saare kagutipus Ringsuddeni neemel. Sadama põhiülesanne on liinilaeva vastuvõtt ja teenindamine, samuti saavad seal peatuda väikelaevad ja jahid. Akvatooriumis on ujuvkaidel põhinev jahtlaevade sadam. Ringsu sadamas on laevade teenindamiseks kokku seitse kaid (neist 3 on ujuvkaid), kogupikkusega 319 m. Sadamas suurima vastuvõetava laeva pikkus on 30 m, laius 15 m ja süvis 2,7 m. Sadam võtab korraga vastu umbes 45 alust ja on avatud märtsist oktoobrini.

Sadama moodustab lääneküljest mere poolt rahnudega kindlustatud 540 m pikkune läänemuul, sellest ida poole välja ulatuv 140 m pikkune lõunamuul, mille otsas on kagusuunaline raudbetoonist muulipikendus. Akvatooriumi sees on 36 m pikkune lõuna–kagu-suunaline raudbetoonist kai koos raudbetoonist kaldarambiga. Sadama süvendatud kanali üldpikkus on 1130 m, kanali sügavus 3 m ja vähim laius 50 m.

Ringsu sadam on AS Saarte Liinid struktuuriüksuse Roomassaare sadama alluvuses.

Ajalugu

Ruhnus ei olnud kindlat laevade randumise kohta. Vastavalt tuultele peatusid laevad saare tuulevaikses küljes. Ainukese kohana oli puukai välja ehitatud Limo randa, kuid sealgi pidid suuremad purjekad ja aurikud seisma eemal reidil. Reisijad ja kaup toodi randa ruhnlaste sõudepaatidega. Ringsu otsas asus laevaehituskoht ning võrgukuur, samuti väike randumiskoht. 1938 valmis sadama eskiisprojekt ja kalkulatsioonid, aga sadama ehitamiseni ei jõutud. Sadama rajamine algas 1958 ja kestis üle kümne aasta, ehitati ka kalavastuvõtupunkt ja külmhoone. Muulikivid korjati põldudelt, samuti veeti kokku küla kiviaiad. Muulikivide vahele pandi kadakaid, et muul kindlamini püsiks ning liiva ja muda kinni peaks. Sadamakai ehituseks püstitati talvel jää peale okaspuupalkidest kastid, mis jää sulades vajusid oma õigesse kohta. Hiljem täideti kastid kividega ja ühendati need plankudega. Sadama ja soolamistsehhi vahele rajati käsiraudtee, et oleks hõlpsam kala transportida. Raudteed kasutati ka sadama remonttöödeks, sh muulikivide kohale vedamiseks. Käsiraudtee on hävinud. Ehitust segasid tormid (neist suurim 15. IV 1961). Varsti pärast sadama valmist tabas Ruhnut 2. XI 1969 erakordne torm, mille tekitatud kahjustused likvideeriti lõplikult alles 21. sajandil. Aastast 2000 haldab Ruhnu sadamat AS Saarte Liinid. 2001 valmis väike sadamamaja, kus on sadama külastajatele mõeldud WC, dushid ja ka saun. 2003 korrastati läänemuuli ja süvendati akvatooriumi. 9. I 2005 suur torm pühkis merre sadamahooned. 2005–07 rekonstruktisooni käigus sai sadam uued kaid, ehitati sadamahoone, rekonstrueeriti läänepoolsed muulid, uuendati navigatsioonisüsteem ja ehitati jahisadam.

Ringsu neem (1943)

Ringsu sadama idapoolse muuli ehitus

Ringsu sadam (1969)

Välislingid

Loodud 2013