Tagasi ETBL-i avalehele

autoveolaev

autoveolaev, ka autolaev (ingl car carrier, vn автомобилевиз), spetsialiseeritud Ro-Ro tüüpi kuivlastilaev (rolker, veeremilaev) sõiduautode veoks. Sellised laevad arenesid välja veeremilaevadest seoses vajadusega toimetada suurel hulgal sõiduautosid tootjalt tarbijani suurte vahemaade taha. Esimesed 1973. aastal ehitatud autolaevad mahutasid kuni 4200 autot. Tänapäeval saab peale võtta üle 8000 auto. Eristatakse ainult sõiduautosid vedavaid laevu (Pure Car Carrier – PCC) ja autosid, veoautosid ning autotehnikat vedavaid (Pure Car/Track Carrier PCTC) autolaevu.

Laevad on paljutekilised (kuni 13), kõrge vöörist ahtrini ulatuva tekiehitisega, milles samuti paiknevad ruumid lasti paigutamiseks. PCTC-tüüpi laevadel on võimalik tõstetavate vahetekkide ja platvormide abil muuta lastiruumide kõrgust 1,7 meetrist kuni 6,7 meetrini, mis võimaldab peale sõiduautode vedada igasuguse kõrgusega ratastehnikat aga ka treilereid, konteinereid jm.

Autode laadimine toimub oma käiguga tavaliselt ahtris (või ka vööris) oleva värava ja pardaluukide kaudu mööda kaile lastavat rampe. Tekilt tekile liiguvad autod püsi- või tõstetavaid panduseid kasutades, vahel tõstukite abil. Lastiruumid vajavad võimsat ventilatsiooni, mis tagab 20–40-kordse õhuvahetuse tunnis. Last kinnitatakse kiiresti paigaldatavate pingutite abil. Kiirus 16–23 sõlme.

MS Faust (ehitatud 2007) mahutab kuni 8000 autot.

Autoveolaev City of St Petersburg (ehitatud 2010) on uudse kütust säästva ja keskkonnasõbraliku arhitektuuriga.

Autolaev MV Tønsberg (ehitatud 2011) on maailma suurim ro-ro-tüüpi laev (GT 76 500).

MerLe, 1996; muudetud 2012 (R. Raudsalu)