Tagasi ETBL-i avalehele

autosport

autosport, mootorispordi ala, mis hõlmab mitmesuguseid autovõistlusi, ka automudelismi (mudelsport). Põhilisteks võistlusliikideks on rekordsõidud nn absoluutsele kiirusele erilistel rekordautodel, kiirusvõistlused ringrajal, maanteel või maastikul, sõit liikluse regulaarsusele, orienteerumisoskusele ja juhtimismeisterlikkusele. Võisteldakse ka vigursõidus, ökonoomsussõidus (võistlus kütteaine kokkuhoiule), krossis (võidusõit maastikul), slaalomis (mäkketõusud ja laskumised) jne. Tuntuimad võidusõiduautod  on üheistmelised vormelid ja kaheistmelised ralliautod. Vormelid jaotatakse vormeliklassideks. Vormel 1 maailmameistrivõistlusi peetakse aastast 1950, autoralli maailmameistrivõistlusi aastast 1973.

Esimene rahvusvaheline võistlus autospordis toimus 1894 Prantsusmaal (PariisRouen–Pariis). 1895 loodi Pariisis esimene autospordiorganisatsioon Automobile-Club de France ning korraldati esimene kiirusvõistlus (Pariis–Bordeaux–Pariis). Võitja suurim kiirus oli 24,4 km/h. Esimese maailmarekordi 63,15 km/h püstitas 1898 Gaston de Chasseloup-Laubat autol Jeantaud. Seni suurima kiiruse 1227,986 km/h saavutas 1997 Andy Green reaktiivautol ThrustSSC. Eestis korraldati esimene autovõidusõit 1912 marsruudil TallinnMärjamaa–Tallinn; 1924 pandi alus Eesti Autoklubile (EAK).

Autosporti juhib Rahvusvaheline Autospordi Föderatsioon (Federation Internationale de l'Automobile, FIA), Eestis Eesti Autospordi Liit. 

VE, 2006