Cunard Line
Cunard Line, Briti-USA laevakompanii, Carnival Corporation & plc tütarettevõte; peakorter Suurbritannias Southamptonis ja USA-s Californias Santa Claritas.
Asutatud 1839 Samuel Cunardi poolt ühenduse pidamiseks üle Atlandi ookeani. 1839 sõlmis Suurbritannia valitsus Cunardiga lepingu postiveoks liinil Liverpool–Halifax–Boston–Quebec. 1840 asutati British and North American Royal Mail Steam Packet Company nelja ratasauriku kasutamiseks liinil Liverpool–Halifax–Boston ja see oli kuni 1870. aastate alguseni juhtiv liinilaevaettevõte. 1879 reorganiseeriti nime all Cunard Steamship Company.
Üks esimesi Cunard Line tellimusel ehitatud laevu oli rataslaev Britannia. See esimene liinilaev, mis vedas posti Suurbritanniast USA-sse, sooritas esimese ookeaniületuse 12 päeva 10 tunniga. 1849 müüdi Preisimaale. 1902 andis Suurbritannia valitsus ettevõttele soodsa laenu kahe superlaineri Mauretania ja Lusitania ehitamiseks, mis aitaksid taastada ettevõtte juhtpositsiooni. 1909–29 oli reisilaev Mauretania üle Atlanidi ookeani kiireima laeva, nn Sinise Lindi omanik. 1920. aastate majanduslanguse tingimustes teravnes konkurents Saksa, Itaalia ja Prantsuse laevafirmadega. 1934 oldi uuesti sunnitud võtma laenu Suurbritannia valitsuselt kahe laeva Queen Mary ja Queen Elizabethi ehitamiseks, koos konkureeriva White Stari Line'ga moodustati ühisettevõte Cunard White Star Ltd. 1947 osteti ettevõtte White Star Line aktsiad ja ettevõtte nimeks sai Cunard Line.
Pärast Teist maailmasõda säilitas juhtiva rolli Atlandi ookeani reisilaevaliikluses. 1950. aastate lõpust muutus reisijate vedu meritsi ebarentaabliks seoses lennuliikluse kiire arenguga. 1968. aastast keskenduti kruiisireisidele, ehitati ka uued laevad Queen Elizabeth 2 (1967–2008, viimane reisilaevaks ehitatu), Queen Mary 2 (2004), Queen Victoria (2007), Queen Elizabeth (2010). 1998 omandas firma maailma suurim kruisilaevade operaator Carnival Corporation & plc, kuid endine kaubamärk jäi kasutusele.
Cunard ja Eesti
1925 sõlmis Cunard Steamship Company Ltd lepingu Eesti siseministeeriumiga NSV Liidust Eesti kaudu välja rändaavate isikute transpordiks. Peaesindajaks oli Tallinnas elanud Läti kodanik Georg Buck, kes esindas ka mitmeid teisi laevaliine (American Line, Anchor Line, White Star Line, Red Star Line, White Star-Dominion Line). 1931. aastast esindas kompaniid Eestis firma Chr. Jensen.
2011 külastas Tallinna sadamat Queen Elizabeth.
Cunard Line'i reisilaevad
Britannia – Lusitania – Mauretania – Queen Elizabeth – Queen Elizabeth 2 – Queen Mary – Queen Elizabeth (ristluslaev)
Kirjandus
- C. Frame, R. Cross. The Cunard Story. The History Press Ltd, 2011
Välislingid
- Cunard Line'i koduleht (inglise keeles)
- Chris' Cunard Page (inglise keeles)
Loodud 2012 (R. Naber)